
Pytania z nauki o języku
Olimpiada Literatury i Języka Polskiego
Zawody okręgowe – część ustna
- Jakie okresy wyróżniamy w historii języka polskiego? Z jakiego okresu pochodzą podane krótkie fragmenty tekstów? Który z nich jest starszy? Objaśnij znaczenia i formy podkreślonych wyrazów.
- Jakie wpływy językowe zaznaczyły się w słownictwie doby staropolskiej? Które z podanych wyrazów należą do słownictwa zapożyczonego, a które do rodzimego? Wyrazy zapożyczone podziel na zapożyczenia stare i nowe (od XIX wieku).
- a) Jakie może być pochodzenie następujących nazw własnych:
b) Jakie znasz inne przykłady nazw własnych, których etymologia odsłania dawne stosunki narodowe, społeczne, gospodarcze, dawną świadomość itp.? - Niektóre zjawiska językowe obserwowane w języku współczesnym świadczą o procesach fonetycznych (zmianach głoskowych), jakie zaszły w dawnej polszczyźnie lub w okresie prasłowiańskim. Omów procesy, których odbiciem są podane pary wy razów.
- Omów najważniejsze różnice między staropolską i współczesną odmianą rzeczowników oraz przymiotników. Objaśnij formy fleksyjne podanych wyrazów.
- Jakie uproszczenia zaszły w odmianie czasowników od epoki staropolskiej? Objaśnij podane formy staropolskie i omów ich ewolucję.
- Wskaż w podanym tekście formy gramatyczne i leksykalne nie występujące we współczesnej polszczyźnie. Spróbuj je objaśnić.
- W podanych przykładach wskaż formy liczebników i omów je.
- W podanych przykładach wskaż nieosobowe formy czasowników i omów ich funkcję w zdaniu.
- W podanych przykładach wskaż formy wyrazów pełniące funkcję orzeczenia.
- Wskaż tematy fleksyjne podanych wyrazów i omów charakterystyczne dla nich zjawiska.
- W podanych przykładach wskaż najmniejsze cząstki znaczące wyrazów (morfemy): leksykalne, słowotwórcze, fleksyjne.
- W podanych zdaniach wskaż zaimki i określ ich typy.
- W podanych wypowiedzeniach pojedynczych wskaż związki składniowe i określ ich typy.
- W podanych zdaniach wskaż te dopełnienia, które łączą się z orzeczeniami i określ ich formy gramatyczne.
- W podanych wypowiedzeniach wielokrotnie złożonych wskaż zdania względne i ustal, do jakich typów wypowiedzeń składowych one należą.
- W podanych wypowiedzeniach wielokrotnie złożonych wskaż wypowiedzenia składowe będące zdaniami rozwijającymi.
- Wskaż, w której z podanych form powinny być użyte wyrazy w nawiasach. Jakie reguły rządzą użyciem skrótowców?
- Posługując się podanymi przykładami, omów zasady budowy i reguły użycia orzeczenia imiennego w polszczyźnie.
- Omów osobliwości w odmianie podanych wyrazów.
- Dokonaj analizy podanych formacji słowotwórczych. Wskaż wśród nich złożenia i omów ich typy.
- Jakie imiesłowy można utworzyć od podanych czasowników?
- Na podstawie podanych przykładów omów zasady użycia imiesłowowego równoważnika zdania.
- Posługując się podanymi przykładami, omów zasady akcentowania we współczesnej polszczyźnie. Omów sposoby akcentowania w tekście śpiewanym na przykładzie przytoczonej pieśni.
- Na przykładzie wyrazów tworzących podane niżej pary wyjaśnij, na czym polega różnica między treścią a zakresem znaczeniowym wyrazów. Dokonaj analizy treści podanych par wyrazów. Czy któryś z elementów danej pary jest przydatny do budowy definicji drugiego elementu?
- Które z podanych wyrazów są względem siebie synonimiczne? Na czym może polegać różnica miedzy synonimami?
- Podaj wyrazy lub wyrażenia synonimiczne względem wymienionych. Jakie różnice zachodzą miedzy elementami poszczególnych par?
- Czasowniki użyte w podanych niżej grupach zdań mają różne znaczenia. Zanalizuj najbliższy kontekst czasownika i ustal, jakie właściwości tego kontekstu (gramatyczne i leksykalne) są charakterystyczne dla każdego ze znaczeń czasownika.
- Które z wyrazów użytych w podanych zdaniach są homonimami? Uzasadnij swoją odpowiedź. Do jakich części mowy należą wyrazy homonimiczne, które wskazałeś?
- W podanych zdaniach wskaż związki frazeologiczne. Opisz ich znaczenie i omów funkcję stylistyczną.
- Wyrazy (...), które powtarzają się w podanych zdaniach, są składnikami związków frazeologicznych lub połączeń luźnych. Wskaż frazeologizmy i objaśnij ich znaczenie.
- Niektóre z podanych zdań są wnioskami wynikającymi logicznie z innych podanych tu zdań. Wskaż je. Które z podanych zdań nic wynikają z innych?
- Wykorzystując zmiany szyku i akcentu logicznego, przekształć podane zdania na kilka sposobów. Do każdego z uzyskanych wariantów zdania dobierz pytanie, na które mógłby być odpowiedzią. Wskaż w zdaniach tę część informacji, która w danym wypadku jest najważniejsza (jest rematem). Na czym polega i czemu służy zabieg artystyczny zastosowany przez poetę w przytoczonym tekście?
- Jak pod względem treściowym powiązane są kolejne zdania podanego tekstu? Wskaż wyrazy, których znaczenie nawiązuje do treści wyrażeń użytych w zdaniach poprzedzających dane zdanie. Omów związki znaczeniowe zachodzące między tymi wyrażeniami.
- Podane zdania ułóż w takiej kolejności, by stanowiły spójny tekst. Wskaż w nich wyrażenia przesądzające o określonym następstwie zdań (nawiązujące do treści zdań poprzednich). Jakie to wyrażenia?
- Oceń poprawność podanych zdań z punktu widzenia ich zgodności ze zwyczajem językowym i systemem gramatycznym, czyli za pomocą kryteriów uzualnego i systemowego.
- Czy naruszenie normy językowej jest zawsze błędem? Omów ten problem na podstawie analizy podanych przykładów.
- Posługując się podanymi przykładami, omów sposoby wzbogacania zasobu słownictwa współczesnej polszczyzny.
- Posługując się podanymi przykładami, omów typy zapożyczeń i oceń ich przydatność. Wskaż, z jakich języków pochodzą poszczególne zapożyczenia.
- Wykorzystując podane przykłady, omów mechanizmy językowe służące wyzwalaniu komizmu.
- W przytoczonym tekście wskaż elementy typowe dla polszczyzny mówionej. Scharakteryzuj różnice, jakie zachodzą między językiem wypowiedzi mówionych i tekstów pisanych. Co powoduje te różnice?
- Omów funkcje języka w wypowiedzi. Wskaż w podanym tekście przejawy podporządkowania komunikatu różnym funkcjom.
- W podanym tekście wskaż środki językowe pełniące funkcję ekspresywną.
- Omów funkcje języka w wypowiedzi. Jakie funkcje językowe można odkryć w podanych tytułach prasowych? Wskaż ich przejawy, analizując poszczególne tytuły.
- Omów formy językowa (wyrazy, formy gramatyczne, typy zdań) oraz środki stylistyczne używane w reklamach. Wskaż je w przytoczonych przykładach.
- Jakie odmiany języka czy style językowe można rozpoznać w podanym tekście? Omów cechy charakterystyczne, zasięg użycia tych odmian mowy. Jaką funkcję pełnią w tym utworze?
- Jakie style językowe reprezentują podane fragmenty tekstów? Omów cechy charakterystyczne tych stylów.
- Omów znaczenie przenośne podanych nazw, ilustrując je przykładami użyć. Objaśnij pochodzenie tych nazw.
- W podanych fragmentach tekstów wskaż, neologizmy i określ ich typ. Zanalizuj ich znaczenie oraz funkcję. W wypadku neologizmów słowotwórczych ustal, od jakiego wyrazu podstawowego i w jaki sposób zostały utworzone.
- W podanych fragmentach tekstów wskaż, wypowiedzenia nic będące zdaniami (oznajmienia, równoważniki zdań). Jakie są ich funkcje stylistyczne?
- Jakie znasz odmiany stylizacji językowej? Z którym z jej typów mamy do czynienia w podanym tekście?
- Gwara a stylizacja gwarowa. Wykorzystując podane fragmenty tekstów, omów te zjawiska i zasięg ich występowania. Scharakteryzuj sposoby użycia gwary ludowej w utworach artystycznych.
- Styl makaroniczny w piśmiennictwie i oratorstwie staropolskim jego uwarunkowania kulturowe. Omów to zagadnienie, ilustrując je przykładami z podanego tekstu. Czy podobne zjawiska językowe dają się zauważyć współcześnie?
- Styl biblijny – jego rola w literaturze polskiej. W przytoczonym fragmencie wskaż cechy charakterystyczne wypowiedzi poddanej stylizacji biblijnej i omów jej funkcję w tym tekście.
- Jakie środki stylistyczne użyte zostały w podanym wierszu?
- Omów budowę wierszową podanych utworów z uwzględnieniem ich struktury rymowej. Jakie typy wiersza znalazły najszersze zastosowanie w literaturze polskiej? Jaką postać wersyfikacyjną przybierają najczęściej współczesne utwory poetyckie?
• Online: 2 user(s)