IX. Związki frazeologiczne

  • Podział związków wyrazowych ze względu na:
    1. łączliwość słów (związki luźne, łączliwe, stałe);
    2. znaczenie całości (związki regularne i nieregularne semantycznie).
  • Pojęcie związku frazeologicznego. Typy związków: wyrażenia, zwroty, frazy; różne rozumienie tych terminów w zależności od przyjętego kryterium podziału – formalnego (S. Skorupka) lub funkcjonalnego (D. Buttler, A.M. Lewicki).
  • Przysłowia, sentencje, maksymy, aforyzmy i ich stosunek do związków frazeologicznych.
  • Źródła związków frazeologicznych.
  • Zróżnicowanie stylistyczne zasobu frazeologicznego.
  • Innowacyjne użycia związków frazeologicznych w tekstach (celowe i niezamierzone).
  • Słownikowe opracowania polskiego zasobu frazeologicznego (zasady klasyfikacji związków, budowa artykułu hasłowego, zakres informacji np. w Słowniku frazeologicznym języka polskiego S. Skorupki, Podręcznym słowniku frazeologicznym języka polskiego S. Baby, G. Dziamskiej i J. Liberka).

Lektura:

  • Odpowiednie pozycje z Lektury ogólnej, przede wszystkim: 2,3,5,6, (hasło Frazeologia), 13, 43, 72, 86, 96, 103, 108, 109.

Ponadto:

  • S. Baba., Innowacje frazeologiczne współczesnej polszczyzny, Poznań 1989.
  • S. Baba, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności językowej w zakresie frazeologii, Poznań 1978.
  • S. Baba, Struktura normy frazeologicznej, w: Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej III, red. M. Basaj, D. Kuc, Wrocław 1985, s. 87-105.
  • D. Buttler, Norma, uzus i kodyfikacja w dziedzinie stałych związków wyrazowych, w: Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej III, red. M. Basaj, D. Kuc, Wrocław 1985, s. 73-86.
  • W. Chlebda, Frazeologia w reklamie i reklama we frazeologii, w: Problemy frazeologii europejskiej I, red. A.M. Lewicki, Warszawa 1996.
  • A.M. Lewicki, Frazeologia stylu naukowego, w: Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej V, red. M. Basaj, D. Kuc, Wrocław 1988, s. 7-37.
  • A.M. Lewicki, Frazeologizmy w sloganach reklamowych (reklama prasowa), w: Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995.
  • A.M. Lewicki, O motywacji frazeologizmów, w: Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej I, red. M. Basaj, D. Kuc, Wrocław 1982, s. 33-47.
  • A.M. Lewicki, Składnia związków frazeologicznych, "Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego" XL (1986), s. 75-83.
  • A.M. Lewicki, Wszystko na sprzedaż. Frazeologizmy jako tworzywo sloganów reklamowych, w: Problemy frazeologii europejskiej, red. A.M. Lewicki, Warszawa 1996, s. 69-79.
  • G. Majkowska, Funkcje frazeologizmów w tekstach publicystycznych, w: Problemy frazeologii europejskiej I, red. A.M. Lewicki, Warszawa 1996.
  • G. Majkowska, H. Satkiewicz, Frazeologia stylu publicystycznego, w: Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej V, red. M. Basaj, D. Kuc, Wrocław 1988, s. 39-54.
  • A. Pajdzińska, Frazeologia środowiskowa a frazeologia polszczyzny ogólnej, w: Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej V, red. M. Basaj, D. Kuc, Wrocław 1988, s. 55-69.
  • A. Pajdzińska, Frazeologizmy jako tworzywo współczesnej poezji, Lublin 1993.
  • A. Pajdzińska, Frazeologizmy w poezji współczesnej, cz. I, Użycia kanoniczne, "Polonistyka" 1990, nr 10, s. 540-549; cz. II, Użycia innowacyjne, "Polonistyka" 1991, nr 4, s. 227-236.
  • A. Pajdzińska, Znaczenie związku frazeologicznego, w: Poznańskie Spotkania Językoznawcze I, red. Z. Krążyńska, Z. Zagórski, Poznań 1996.
  • Z. Saloni, Bardzo wstępne uwagi o słownikowym opisie polskich frazeologizmów, w: Tekst i zdanie, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław 1983, s. 353-363.