IV. William Shakespeare i teatr elżbietański

  • Opisz konstrukcję sceny elżbietańskiej. Co wiesz o umowności inscenizacyjnej teatru elżbietańskiego?
  • Psychologiczna złożoność i niejednoznaczność szekspirowskich postaci (Hamlet lub Lady Makbet).
  • Shakespeare w teatrze współczesnym na przykładzie wybranych inscenizacji Swinarskiego lub Wajdy.

Utwory:

  • W. Shakespeare, Hamlet, Makbet, Romeo i Julia, Sen nocy letniej, Ryszard III, Burza, Król Lear.

Opracowania:

  • Historia teatru, pod red. J.R. Browna, przekł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999 (cz. II: 6).
  • J. Komorowski, "Makbet" Williama Shakespeare'a, Warszawa 1989.
  • J. Komorowski, "Romeo i Julia" Williama Shakespeare'a, Warszawa 1990.
  • J. Komorowski, "Hamlet" Williama Shakespeare'a, Warszawa 1992.
  • J. Kott, Szkice o Szekspirze, Warszawa 1962, lub tegoż: Szekspir współczesny, Warszawa 1965, Kraków 1990 lub Pisma wybrane t. 2: Teatr czytany, Warszawa 1991, s. 7-212 oraz tegoż, Płeć Rozalindy, Kraków 1992.
  • K. Kujawińska-Courtney, Królestwo na scenie. Sztuki Szekspira o historii Anglii na scenie angielskiej, Łódź 1997 (wybrane rozdz.).
  • P. Mroczkowski, Szekspir elżbietański i żywy, Kraków 1966.
  • J. Opalski, Rozmowy o Konradzie Swinarskim i Hamlecie, Kraków 1988.
  • J. Walaszek, Konrad Swinarski i jego krakowskie inscenizacje, Warszawa 1991, rozdz. Samodzielność, U szczytu, Sen nocy letniej i Wszystko dobre, co się dobrze kończy.
  • H. Zbierski, William Shakespeare, Warszawa 1988.

Recenzje:

Konrad Swinarski, Sen nocy letniej

  • M. Fik, Teatr Orientadesa czy teatr Tytanii?, "Teatr" 1970, nr 21 [przedr. w: Reżyser ma pomysły, Kraków 1974].
  • Z. Greń, Gramy najżałośniejszą komedię, "Teatr" 1970, nr 21.
  • G. Sinko, Noc świętojańska czy noc Walpurgi, "Miesięcznik Literacki" 1971, nr 4.
  • G. Sinko, "Sny nocy letniej" Brooka i Swinarskiego, "Dialog" 1973, nr 3.
  • G. Sinko, Szekspirologia Konrada Swinarskiego, "Teatr" 1975, nr 21.
  • K. Wolicki, Szekspir: żart, ironia i głębsze znaczenie, "Dialog" 1971, nr 5.

Andrzej Wajda, Hamlet IV

  • T. Nyczek, Teatr jaki jest: łódka "Hamleta", "Dialog" 1982, nr 1.
  • J. Walaszek, "Hamlet IV" Wajdy i Budzisz-Krzyżanowskiej, "Dialog" 1990, nr 6.
  • E. Baniewicz, Hamlet: gram dla siebie, "Twórczość" 1990, nr 5.
  • A. Hausbrandt, Antygono – idź do klasztoru, "Scena" 1990, nr 4-6.
  • J. Sieradzki, ... Aktorami ludzie, "Polityka" 1990, nr 7.