
XXXIII OLiJP – Temat 6
Specjalizacja teatrologiczna
Na przykładzie wybranych epok pokaż, w jaki sposób teatr stawał się trybuną polityczną.
- Teatr a państwo. Teatr jako głos polityczny władcy (elity władzy); koncepcje historiozoficzne dramatów oraz ich sceniczna realizacja, koncepcje państwa i prawa; charakter państwowotwórczy przekazu teatralnego, m.in. teatr agitacyjny; teatr rewolucji; teatr walczący: trybuna "nieposłuszeństwa politycznego"; sceny podziemne; teatr aluzji (uwspółcześnianie klasyki, kostium antyczny lub biblijny dramatów).
- Teatr a społeczeństwo. Zaangażowanie społeczne dzieła scenicznego; teatr interwencyjny; Zeittheater; teatr faktu.
- Jakie czynniki zewnętrzne wobec teatru powodowały (bądź powodują) polityczne zaangażowanie twórców teatralnych, niezależność oraz służebność teatru wobec rzeczywistości, w której funkcjonuje? Artysta jako trybun ludu; rozmaite formy artystyczne przekazu scenicznego; rola publiczności w tworzeniu legendy wydarzenia teatralnego.
Dramaty do wyboru:
- Ajschylos, Oresteja, Persowie; Sofokles, Antygona; Arystofanes, Ptaki;
- W. Szekspir, kroniki królewskie (do wyboru), Hamlet, Król Lear, Sen nocy letniej, Burza, Miarka za miarkę, Koriolan, Kupiec wenecki;
- Molier, Świętoszek, Donjuan, Mizantrop;
- P. Calderon, Życie jest snem;
- P. A. Beaumarchais, Wesele Figara;
- W. Bogusławski, Krakowiacy i górale;
- J. U. Niemcewicz, Powrót poślą lub inna komedia oświeceniowa;
- A. Mickiewicz, Dziady;
- N. Gogol, Rewizor;
- J. Słowacki, Kordian, Sen srebrny Salomei, Horsztyński, Książę niezłomny, Samuel Zborowski, Złota Czaszka;
- Z. Krasiński, Nie-Boska komedia, Irydion;
- S. Wyspiański, Wesele, Wyzwolenie, Bolesław Śmiały, Skałka, Achilleis, Akropolis, Kroniki królewskie;
- S. Żeromski, Sułkowski;
- T. Miciński, Kniaź Patiomkin, Termopile polskie, Bazylissa Teofanu;
- S. I. Witkiewicz, Jan Karol Maciej Wścieklica, Szewcy, Oni;
- W. Majakowski, Pluskwa, Łaźnia;
- G.B. Shaw, Święta Joanna;
- S. Przybyszewska, Sprawa Dantona;
- L. Kruczkowski, Niemcy, Juliusz i Ethel, Pierwszy dzień wolności, Śmierć gubernatora;
- B. Brecht, Kariera Artura Ui, Matka Courage, Życie Galileusza;
- J. Giraudoux, Elektra;
- J. P. Sartre, Muchy;
- J. Lutowski, Ostry dyżur;
- T. Różewicz, Kartoteka, Do piachu, Pułapka;
- J. Broszkiewicz, Imiona władzy, Przychodzę opowiedzieć;
- J. P. Gawlik, Egzamin;
- S. Mrożek, Policja, Śmierć porucznika, Tango, Pieszo, Portret;
Inscenizatorzy (i ich spektakle) do wyboru:
- Max Reinhardt
- Wsiewołod Meyerhold
- Erwin Piscator
- Bertolt Brecht
- Leon Schiller
- Edmund Wierciński
- Roman Zawistowski [to jego Hamlet był owym "Hamletem po XX Zjeździe" Jana Kotta]
- Erwin Axer
- Bohdan Korzeniewski [jego realizacje sztuk Moliera i Suchowo-Kobylina]
- Lidia Zamków
- Krystyna Skuszanka
- Jerzy Krasowski
- Irena i Tadeusz Byrscy (Kielce – Poznań)
- Kazimierz Dejmek
- Jerzy Jarocki
- Konrad Swinarski
- Zygmunt Hübner [np. realizacje gdańskie, Spiskowcy wg Conrada w Warszawie]
- Kazimierz Kutz [np. "Hamlet" we wsi Głucha Dolna Bresana, Do piachu Różewicza]
- Andrzej Wajda [zwł. Sprawa Dantona Przybyszewskiej i Antygona Sofoklesa]
Opracowania:
- M. Berthold, Historia teatru, Warszawa 1978.
- M. Fik, Trzydzieści pięć sezonów. Teatry dramatyczne w Polsce w latach 1944-1979, Warszawa 1981.
- M. Fik, Kultura polska po Jałcie, London 1989 (lub nast.).
- Z. Hübner, Polityka i teatr, Kraków 1981.
- J. Kosiński, Ksztalt teatru, Warszawa 1972.
- M. Kozlowska, Strategie obrony pryncypiów (Dyskusje wokół "Ostrego dyżuru" Jerzego Lutowskiego w latach 1955-1956) [w:] Październik '56. Odwilż i przełom w życiu literackim i kulturalnym Polski, pod red. A. Kulawika, Kraków 1996.
- Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990 (lub nast.).
- Z. Raszewski, Wojciech Bogusławski, Warszawa 1972 (lub nast.).
- Z. Raszewski, Raptularz[e:] 1967/1968, Warszawa 1993; ...1968-1969, Kraków 1997; ...1965-1967, Kraków 1996.
- J. Russel Brown, Historia teatru, Warszawa 1999.
- A. Wirth, Teatr, jaki móglby być, Kraków 1978.
- A. Wirth, 7 prób, Warszawa 1962.
- K. Wolicki, Gdzie jest teatr? Kraków 1978.
- Spotkania z Meyerholdem, Warszawa 1981.
- Encyklopedia kultury. Teatr – Widowisko, pod red. Marty Fik, Warszawa 2000.
- Monografie ludzi teatru – zob. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego. Przewodnik po tematach. Warszawa 2000, dział "Wiedza o teatrze".
Zbiory recenzji (ewent. pojedyncze teksty z prasy) następujących autorów:
- Edwarda Csató
- Marty Fik
- Zygmunta Grenia
- Józefa Kelery
- Jana Kłossowicza
- Bohdana Korzeniewskiego
- Jana Kotta
- Elżbiety Morawiec
- Tadeusza Nyczka
- Jerzego Pomianowskiego
- Konstantego Puzyny
- Adolfa Rudnickiego
- Stefana Treugutta
- Andrzeja Wanata
- Bohdana Wojdowskiego
- Elżbiety Wysińskiej
Czasopisma do wykorzystania:
- "Pamiętnik Teatralny"
- "Dialog"
- "Didaskalia"
- "Scena" (lata siedemdziesiąte)
- "Teatr"
- "Kultura"
- "Przegląd Kulturalny"
- "Współczesność"
- "Życie Literackie"
• Online: 6 user(s)