Klasyfikacja metod nauczania

Systematycznie i świadomie stosowany sposób postępowania nauczyciela z uczniem, prowadzący do urzeczywistnienia postawionych celów nauczania.

I. Klasyfikacja metod

  1. Metody słowne: metoda podająca »»», metoda poszukująca, która dzieli się na metodę heurystyczną (heurezę) »»» i metodę problemową »»».
  2. Metoda zajęć praktycznych »»», tj. oparta na działalności praktycznej uczniów.
  3. Metoda oglądowa »»», tj. oparta na obserwacji i pomiarze.

II. Strategie (drogi) uczenia się - odpowiadające każdej z metod oraz określone czynności nauczyciela i ucznia:

Metody nauczaniaDrogi uczenia sięCzynności nauczycielaCzynności ucznia
Metoda podającaUczenie się przez przyswajaniePodawanie lub udostępnianie gotowej wiedzyPrzyswajanie gotowej wiedzy
Metoda poszukującaUczenie się przez odkrywanieKierowanie procesem rozwiązywania zadańRozwiązywanie zagadnień, dokonywanie odkryć, zdobywanie wiedzy
Metoda zajęć praktycznychUczenie się przez działanieOrganizowanie działalności praktycznejDziałanie przeobrażające rzeczywistość
Metoda oglądowaUczenie się przez przeżywanieEksponowanie wartości moralnychPoznawanie wartości i ich przeżywanie

Źródło: Maria Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995, wyd. II.