Metody nauczania

Metoda nauczania to systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniem, umożliwiający osiągnięcie celów kształcenia lub wypróbowany układ czynności nauczycieli i uczniów, realizowanych świadomie w celu spowodowania określonych zmian w osobowości uczniów. Sposób, w jaki organizuje się zajęcia, realizuje się program. Dobór metod zależy od warunków pracy, od uczniów i treści.

Podział metod nauczania

I. PODAJĄCE

  1. wykład informacyjny
  2. pogadanka
  3. opis
  4. prelekcja
  5. anegdota
  6. odczyt
  7. objaśnienie lub wyjaśnienie

II. PROBLEMOWE

  1. wykład problemowy
  2. wykład konwersatoryjny
  3. klasyczna metoda problemowa
  4. aktywizujące:
    1. metoda przypadków
    2. metoda sytuacyjna
    3. inscenizacja
    4. gry dydaktyczne
      1. symulacyjne
      2. decyzyjne
      3. psychologiczne
    5. seminarium
    6. dyskusja dydaktyczna
      1. związana z wykładem
      2. okrągłego stołu
      3. wielokrotna
      4. burza mózgów
      5. panelowa
      6. metaplan

III. EKSPONUJĄCE

  1. film
  2. sztuka teatralna
  3. ekspozycja
  4. pokaz połączony z przeżyciem

IV. PROGRAMOWANE

  1. z użyciem komputera
  2. z użyciem maszyny dydaktycznej
  3. z użyciem podręcznika programowanego

V. PRAKTYCZNE

  1. pokaz
  2. ćwiczenia przedmiotowe
  3. ćwiczenia laboratoryjne
  4. ćwiczenia produkcyjne
  5. metoda projektów
  6. metoda przewodniego tekstu

Zobacz: ABC metodyki – Metody nauczania.