XIV. Twórczość wybitnych współczesnych inscenizatorów [do wyboru]

Konrada Swinarskiego

Źródła pomocnicze:

  • K. Swinarski, Wierność wobec zmienności, oprac. M. Fik, J. Sieradzki, Warszawa 1988.
  • Krytycy o Swinarskim, oprac. M.K. Gliwa, Katowice 2001.
  • Rozmowa: Najsmutniejsza jest nuda, "Dialog" 1983, nr 7 (K. Swinarski, A. Schiller).

Opracowania:

  • J. Walaszek, Swinarski: życie, myśli, prace, cz. 1-5, "Dialog" 1987, nr 6, 7, 8, 9, 10.
  • J. Walaszek, Konrad Swinarski i jego krakowskie inscenizacje, Warszawa 1991.
  • J. Opalski, Rozmowy o Konradzie Swinarskim i "Hamlecie", Kraków 1988 (i wyd. nast.), prwdr. w: "Dialog" 1980, nr 5; 1983, nr 8, 12; 1984, nr 3, 5, 9, 10; 1985, nr 5, 7, 8.
  • M. Halberda, P. Łaguna, W. Szulczyński, J. Walaszek, "Dziady" Adama Mickiewicza w inscenizacji Konrada Swinarskiego. Opis przedstawienia, Kraków 1998.
  • Zobacz też PRÓBA ZAPISU: "Dialog" 1973, nr 10 ("Dziady"), "Dialog" 1981, nr 5 (Wyzwolenie), "Dialog" 1993, nr 3 (Nie-Boska komedia).
  • Numery monograficzne: "Dialog" 1976, nr 1 i 3; "Pamiętnik Teatralny" 1979, z. 1; "Teatr" 1975, nr 21.
  • M. Fik, Swinarski czyli teatr, "Twórczość" 1975 nr 11 [przedr. w: Sezony teatralne, Warszawa 1977].
  • Z. Greń, Notatki o Konradzie Swinarskim i jego teatrze, "Życie Literackie" 1976, nr 34.
  • J. Kłossowicz, Mgliste sezony, Warszawa 1981, art. Wewnętrzny kształt teatru.
  • E. Morawiec, Ironiczność i optymizm, "Życie Literackie" 1975, nr 36, także w: tejże, Mitologie i przeceny, Warszawa 1982.
  • E. Morawiec, Powidoki teatru, Kraków 1991, rozdz. Konrad Swinarski.
  • E. Morawiec, Teatr jako prawda losu, "Teatr" 2001, nr 1.
  • Z. Osiński, Teatr Dionizosa, Kraków 1972, rozdz. Konrad Swinarski.
  • Z. Osiński, Swinarski i programy teatralne, "Dialog" 1978, nr 8.
  • J. Sieradzki, Swinarskiego droga przez krytykę, "Dialog" 1978, nr 1.

Jerzego Jarockiego

Opracowania:

  • M. Fik, Sezony teatralne, Warszawa 1977, rozdz. Reżyser obiektywny.
  • B. Guczalska, Jerzy Jarocki, artysta teatru, Kraków 1999.
  • B. Guczalska, Jerzy Jarocki, artysta teatru, "Dialog" 1998, nr. 1, 2, 3, 4.
  • B. Guczalska, Ślub – czyli teatr Jerzego Jarockiego, "Dialog" 1997, nr 10, s. 130-143.
  • B. Guczalska, Wytrzymać istnienie, "Teatr" 2002, nr 4-6.
  • J. Jarocki, Potyczki o "Ślub", "Dialog" 1991, nr 2.
  • J. Kelera, Ten reżyser żyletka, "Dialog" 1970, nr 8 [przedr. w: "Takie były zabawy, spory w one lata", Wrocław 1974], (O inscenizacjach Jarockiego także na s. 7-17, 212-218, 278-288).
  • J. Kelera, Komu warto kibicować, Kraków 1978, s. 161-183.
  • L. Kolankiewicz, Notatki po spektaklu: Ślub, "Dialog" 1993, nr 5.
  • G. Niziołek, Dotkliwość, "Teatr" 1991, nr 7/8 (rec. Ślubu).
  • G. Niziołek, Jarocki po "Ślubie": "Grzebanie", "Faust", "Dialog" 1998, nr 3.
  • A. Wanat, Krok od mizantropii, "Teatr" 1993, nr 12.
  • A. Wanat, Portret "Portretu", "Teatr" 1988, nr 10.
  • R. Węgrzyniak, Kleist: pokusa snu i ekstaza śmierci, "Dialog" 2000, nr 3.
  • A. Wirth, Teatr Jerzego Jarockiego, cz. 1-2, "Dialog" 1991, nr 1 i 2.
  • E. Wysińska, Jarockiego teatr obiektywny, "Dialog" 1974, nr 3, także w: tejże, Ludzie i prapremiery, Warszawa 1977].
  • E. Wysińska, Mord w dwóch katedrach, "Dialog" 1982, nr 4.
  • "Dialog" 1992, nr 4, s. 95-107: PRÓBY ZAPISU. Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie – "Ślub".
  • "Didaskalia" nr 21, październik 1997.
  • "Notatnik Teatralny" nr 15/1998 (numer monograficzny).
  • "Teatr" 1992, nr 2 (numer monograficzny); 1997, nr 12 (Faust Goethego w Starym Teatrze).

Kazimierza Dejmka

Źródła pomocnicze:

  • K. Dejmek, Casus "Dziady", "Dialog" 1981, nr 6.
  • Nowe "Święto Winkelrieda" [rozmowa z K. Dejmkiem], "Didaskalia" nr 45, październik 2001.

Opracowania:

  • E. Baniewicz, Pasja Kazimierza Dejmka, "Twórczość" 1999 nr 5, także w: tejże, Lata tłuste czy chude?, Warszawa 2000.
  • M. Fik, Sezony teatralne, Warszawa 1977, art. Rzemieślnik.
  • M. Fik, Dejmek i losy pokolenia, "Dialog" 1989, nr 2.
  • J. Krakowska-Narożniak, "Dialogus de Passione" Kazimierza Dejmka, "Dialog" 1995, nr 5.
  • E. Morawiec, Powidoki teatru, Kraków 1991, rozdz. Kazimierz Dejmek – teatr inscenizacji.
  • Z. Raszewski, Dejmek , "Pamiętnik Teatralny" 1981, z. 3-4 (i nadb.), także w: Teatr Nowy w Łodzi, 1949-1984, Łódź 1984.
  • Z. Raszewski, Z raptularza. "Dialogus", "Dialog" 1995, nr 5.

Jerzego Grzegorzewskiego

Opracowania:

  • E. Baniewicz, Czy tym razem się uda?, "Twórczość" 1997, nr 7, także w: tejże, Lata tłuste czy chude?, Warszawa 2000.
  • M. Dzieduszycka, Dwie wizje "Pułapki", "Dialog" 1984, nr 6.
  • J. Kopciński, Witkacy idzie na "Operetkę", "Teatr" 2000, nr 9, także w: tegoż, Którędy do wyjścia?, Warszawa 2002.
  • J. Majcherek, Biblioteka Grzegorzewskiego, "Teatr" 1998, nr 11.
  • P. Mitzner, Wariacje na temat "Wariacji", "Teatr" 2000, nr 12.
  • E. Morawiec, Grzegorzewski czyli sztuczność i nicość, "Dialog" 1980, nr 3.
  • E. Morawiec, Powidoki teatru, Kraków 1991, rozdz. Między niebytem a teatrem.
  • E. Morawiec, Lustra i robotnicy historii, "Teatr" 1998, nr 1.
  • G. Niziołek, Grzegorzewski – piętra teatru, "Teatr" 1988, nr 3.
  • G. Niziołek, Oh, les beaux jours, "Teatr" 1993, nr 4.
  • G. Niziołek, Ach, iskrą tylko!, "Teatr" 1994, nr 5.
  • G. Niziołek, Sny, komedie, medytacje, Kraków 2000.
  • M. Prussak, Wielka magia teatru, "Teatr" 1998, nr 11.
  • M. Prussak, "On, co sądzić cię będzie", "Teatr" 1999, nr 3.
  • M. Sugiera, Między tradycją a awangardą. Teatr Jerzego Grzegorzewskiego, Kraków 1993.
  • M. Sugiera, Poetyka Grzegorzewskiego, cz. 1-4, "Dialog" 1990, nr 2, 3, 5, 6.
  • Opisy przedstawień: "Dialog" 1974 nr 12 (Bloomusalem); "Dialog" 1980, nr 10 (Śmierć w starych dekoracjach); "Dialog" 1983, nr 9; "Dialog" 1989, nr 4 (Dziady – improwizacja); "Didaskalia" nr 22, grudzień 1997 (Noc listopadowa); "Didaskalia" nr 27, październik 1998 (Halka Spinoza); "Didaskalia" nr 39, październik 2000 (Operetka).
  • "Teatr" 1992 nr 4-5 (numer monograficzny).

Krystiana Lupy

Źródła pomocnicze:

  • K. Gonet, Jak by to powiedzieć... Rozmowy z Krystianem Lupą, Kraków 2002.
  • K. Lupa, Z "Dzienników", "Teatr" 1993, nr 7/8
  • K. Lupa, Małe miejsca na drodze w stronę Klarysy, "Teatr" 1994, nr 5.
  • K. Lupa, Aktor jako centaur, "Teatr" 1998, nr 3.
  • K. Lupa, O literaturze, muzyce i improwizacji, "Teatr" 1998, nr 4.
  • J. Boniecka, Ja służę demonowi. Z Krystianem Lupą rozmawia..., "Odra" 1992, nr 4.
  • M. Kuc, Rzeczy najistotniejsze. Rozmowa z Krystianem Lupą, "Życie Warszawy" 1991, nr 22.
  • To nie sen [rozmowa o Braciach Karamazow], "Didaskalia" nr 35, luty 2000.

Opracowania:

  • P. Głowacki, Kontemplowanie tykania zegara, "Tygodnik Powszechny" 1992, nr 21.
  • P. Gruszczyński, Dotknięte i zobaczone, "Didaskalia" nr 45, październik 2001.
  • P.B. Jędrzejczak, Maciej Korbowa, Bellatrix i Krystian Lupa, "Teatr" 1986, nr 10.
  • M. Jodłowski, Witkacy pod lupą, "Odra" 1987, nr 9.
  • P. Konic, "Marzyciele" – teatr myśli, "Teatr" 1984, nr 3.
  • L. Kolankiewicz, Notatki po spektaklu: "Bracia Karamazow", "Dialog" 1991, nr 3.
  • T. Kornaś, Rodzina Karamazowów, "Didaskalia" nr 35, luty 2000.
  • T. Kubikowski, Konrad, czyli uporczywa niemożność koncentracji, "Odra" 1993, nr 2.
  • J. Majcherek, Pomyślenia przy Lupie, "Teatr" 1992, nr 4/5.
  • J. Majcherek, Kamień filozoficzny, "Teatr" 1993, nr 1.
  • G. Niziołek, Sobowtór i utopia. Teatr Krystiana Lupy, Kraków 1997.
  • G. Niziołek, Sny, komedie, medytacje, Kraków 2000.
  • G. Niziołek, Laboratorium Krystiana Lupy, "Teatr" 1984, nr 3.
  • G. Niziołek, Przemiana, "Teatr" 1992, nr 4/5.
  • G. Niziołek, Kalkwerk: do wnętrza głowy, "Dialog" 1993, nr 4.
  • J. Opalski, Rzecz o emigracji, "Życie Literackie" 1981, nr 40.
  • J. Sieradzki, Zamiast podsumowania sezonu. Kłopoty z teatrem poważnym, "Polityka" 1989, nr 33.
  • A. Sobańska, "Powrót Odysa" w Starym Teatrze, "Teatr" 1981, nr 16.
  • A. Sobańska, Bezimienne dzieło, "Teatr" 1983, nr 4.
  • M. Szybist, Dramat Wyspiańskiego na scenie Starego Teatru. "Powrót Odysa", "Gazeta Krakowska" 1981, nr 120.
  • B. Winnicka, Wikacy dziś, "Życie Literackie" 1983, nr 9.
  • "Dialog" 1991 nr 3, s. 113-134: PRÓBY ZAPISU. PWST w Krakowie – Szkice z "Człowieka bez właściwości".
  • "Didaskalia" nr 30, kwiecień 1999 (rozdz. Odys), nr 42, kwiecień 2001 (rozdz. Bernhard)
  • "Notatnik Teatralny" nr 7, zima 1993/94 (o Kalkwerku) oraz nr 18-19/1999 (numer monograficzny).
  • "Teatr" 1990, nr 6 (numer monograficzny).

Krzysztofa Warlikowskiego

Źródła pomocnicze:

  • P. Gruszczyński, K. Warlikowski, Zobaczyć, jak oddycha tekst, "Dialog" 2001 nr 8.
  • I. Przyłuska, Partnerski układ, rozmowa z Krzysztofem Warlikowskim, "Notatnik Teatralny" nr 16-17/1998.
  • Grzech pierworodny [rozmowa o Hamlecie], "Didaskalia" nr 34, grudzień 1999.

Opracowania:

  • E. Baniewicz, Lata tłuste czy chude?, Warszawa 2000 (rozdz. Szekspirowskie baśnie – jak je zagrać?).
  • Chaos i tragedia [rozmowa o Elektrze], "Teatr" 1997, nr 4.
  • J. Chojka, Jak wam się podoba albo klucze do Shakespeare'a, "Dialog" nr 6.
  • "Didaskalia" nr 34, grudzień 1999 (rozdz.: Hamlet), nr 42, kwiecień 2001 (rozdz. Bachantki), nr 47, luty 2002 (rozdz.: Kane)
  • M. Głowacka, Mówić własnym głosem, "Teatr" 1998 nr 5.
  • J. Golińska, Sofokles współczesny, "Didaskalia" nr 17, luty 1997.
  • P. Gruszczyński, Młodsi zdolniejsi, "Dialog" 1998 nr 3.
  • J. Kopciński, Reżyserskie solówki, "Teatr" 2000 nr 1-3, także w: tegoż, Którędy do wyjścia?, Warszawa 2002.
  • J. Kopciński, Król jest naprawdę nagi, "Plus-Minus" [ dodatek do "Rzeczpospolitej"] 2002 nr 10, także w: Którędy do wyjścia?...
  • J. Majcherek, "Apollo płacze na ten widok", "Teatr" 1998, nr 3.
  • J. Majcherek, (O)czyściciele, "Teatr" 2002, nr 1-2.
  • W. Majcherek, Różne myśli w sprawie "młodszych zdolniejszych", "Teatr" 1998, nr 5.
  • G. Niziołek, Sny, komedie, medytacje, Kraków 2000 (stosowne rozdz.).
  • P. Gruszczyński, Szukanie świata w teatrze, "Notatnik Teatralny" nr 16-17/1998.
  • J. Komorowski, Kilka chwytów na flet prosty, "Teatr" 1999, nr 10-12.
  • Najwyższa forma milczenia [rozmowa o Elektrze], "Teatr" 1997, nr 4.
  • T. Plata, "Bachantki": sterylna prowokacja, "Teatr" 2001, nr 4
  • J. Wakar, Pułapka wieloznaczności, "Teatr" 1997, nr 6.
  • A. Zawrzykraj, Shakespeare współczesny: dramat ambiwalencji seksualnej, "Dialog" 2000, nr 11.