XII. Współczesny teatr polski

Proponowane tematy mają przede wszystkim prowokować do przedstawiania własnej interpretacji danego zagadnienia, stąd też nie mają one ściśle historycznego charakteru; chodzi o to, by uczeń porównując różne jakościowo zjawiska potrafił ukazać wielotworzywowość dzieła teatralnego i jego odrębność wobec literatury.

Źródła pomocnicze:

  • E. Csató, Polski teatr współczesny pierwszej połowy XX wieku, Warszawa 1967.
  • Encyklopedia kultury. Teatr – Widowisko, pod red. M. Fik, Warszawa 2000.
  • M. Fik, Trzydzieści pięć sezonów, Warszawa 1981.
  • M. Fik, Kultura polska po Jałcie, Londyn 1989 i Warszawa 1991.
  • J. Godlewska, Najnowsza historia teatru polskiego, Wrocław 1999.
  • A. Grodzicki, Reżyserzy polskiego teatru, Warszawa 1979.
  • J. Kłossowicz, Teatr stary i nowy, Warszawa 1973.
  • S. Marczak-Oborski, Teatr polski w latach 1918-1965, Warszawa 1985.
  • E. Morawiec, Powidoki teatru, Kraków 1991.
  • Z. Osiński, Teatr Dionizosa. Romantyzm w polskim teatrze, Kraków 1972 (m.in. Horzyca, Swinarski, Grotowski).
  • M. Semil, E. Wysińska, Słownik współczesnego teatru, wyd. 2, Warszawa 1991.
  • Mały słownik teatru polskiego (1944-1964), oprac. zbiorowe, "Pamiętnik Teatralny" 1965, z. 3-4, s. 231-276.
  • Cykl "Pierwsza dekada: wolność czyli koniec", "Teatr" 2000 nr 1-3 – do nr 12.

Na przykładzie "Dziadów" lub "Wesela" (do wyboru a lub b)

Opracowania ogólne:

  • M. Fik, Sezony teatralne, Warszawa 1977, rozdz. Romantyzm stale żywy.
  • M. Fik, Trzydzieści pięć sezonów, Warszawa 1984, rozdz. Repertuar, Klasyka.
  • M. Masłowski, Dzieje bohatera, Wrocław 1978, rozdz. o Dziadach.
  • T. Sivert, Mickiewicz na scenie, Warszawa 1957.
  • R. Węgrzyniak, Wokół "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego, Wrocław 1991.
  • "Wesele" we wspomnieniach i krytyce, oprac. A. Łempicka, Kraków 1970.

a) Porównaj wizje Dziadów w inscenizacjach:

  • Stanisława Wyspiańskiego, por. s. 230
  • Leona Schillera, por. s. 230
  • Konrada Swinarskiego, por. s. 230

b) Porównaj wizje Wesela w inscenizacjach:

Adama Hanuszkiewicza (Warszawa 1963)
Recenzje:

  • J.P. Gawlik, Dwa "Wesela", "Życie Literackie" 1963, nr 51/52; L. Jabłonkówna Telo z tym weselem zachodu..., "Teatr" 1963, nr 24 [obie rec. przedr. w: "Wesele" we wspomnieniach i krytyce, Kraków 1970].
  • J. Kłossowicz, Co tam panie w polityce?, "Polityka" 1963, nr 48.
  • B. Wojdowski, "Wesele" jakie jest, "Współczesność" 1963, nr 23 [przedr. w: Próba bez kostiumu, Warszawa 1966].

Lidii Zamkow (Kraków 1969)
Źródła pomocnicze:

  • L. Zamkow, Dookoła "Wesela" (I) Rozmyślania o obroży, "Życie Literackie" 1969, nr 885, (II) Rozmyślania przy czytaniu, "Życie Literackie" 1969, nr 886, (III) Rozmyślania nad symbolem, "Życie Literackie" 1969, nr 895.

Recenzje:

  • Z. Greń, Z perspektywy "Wesela", "Miesięcznik Literacki" 1969, nr 8 [przedr. w: Czwarta ściana, Kraków 1972].
  • L. Jabłonkówna, "Gdzie świata gotowego braknie", "Teatr" 1969, nr 10.
  • J. Kelera, "Takie były zabawy, spory w one lata", Wrocław 1974, rozdz. "Wesele" Lidii Zamkow.
  • J. Kłossowicz, "Wesele" bez zjaw, "Współczesność" 1969, nr 9.
  • E. Wysińska, "Wesele" przeciw konwencjom, "Dialog" 1969, nr 7 [przedr. w: Premiery i wydarzenia, Warszawa 1977].

Jerzego Grzegorzewskiego (Kraków 1977 i Warszawa 2000)
Źródła pomocnicze:

  • E. Morawiec, Rozpacz i bezsilność "Wesela". Z Jerzym Grzegorzewskim rozmawia..., "Życie Literackie" 1977, nr 25.

Recenzje:

  • "Didaskalia" nr 35, luty 2000 i nr 42, kwiecień 2001, rozdz. Wesele.
  • M. Fik, Od "Wesela" blisko czy daleko, "Twórczość" 1978, nr 3 [przedr. w: Przeciw czyli za, Warszawa 1983].
  • J. Kelera, Jakieś ich chyciło spanie...?!, "Teatr" 1977, nr 18.
  • J. Kłossowicz, Narodowa psychodrama, "Literatura" 1978, nr 2 [przedr. w: Mgliste sezony, Warszawa 1981].
  • E. Morawiec, Chochole dusze, "Życie Literackie" 1977, nr 28 [przedr. w: Mitologie i przeceny, Warszawa 1982].
  • "Polityka" 2000, nr 7 (J. Sieradzki)
  • "Teatr" 1992, nr 4 (zeszyt monograficzny).
  • "Więź" 2000, nr 3 (A. Rembowska)
  • "Zeszyty Literackie" nr 70 (2000 nr 2 – R. Węgrzyniak)
  • "Ruch Teatralny" 2000, nr 3 (przegląd recenzji po premierze warszawskiej)