Kryteria oceniania

Poniżej prezentujemy dwa przykładowe zestawy kryteriów oceniania pisemnych prac z języka polskiego, w tym prac maturalnych. Zawartośc drugiej tabeli odnosi się również do oceniania analiz i interpretacji utworów poetyckich.

Zestaw 1 | Zestaw 2


Zestaw 1 Początek

OcenaPoziom merytorycznyPoziom strukturalnyPoziom językowy
MiernyTemat i sposób jego realizacjiKompozycja, forma podawcza wypowiedzi, estetykaPoprawność stylistyczna, gramatyczna, ortograficzna, interpunkcyjna
zrozumienie tematu;
dobór materiału literackiego właściwy, ale ubogi komentarz;
dobór materiału literackiego częściowo niezgodny z tematem;
sądy stereotypowe, ogólnikowe z odwołaniem do tekstów literackich;
poprawne ujęcie tematu;
dopuszczalne błędy rzeczowe;
dopuszczalne błędy kompozycyjne (np. brak wstępu lub zakończenia, brak proporcji między poszczególnymi częściami pracy, brak logicznej spójności tekstu);
pismo nie utrudniające zrozumienia tekstu;
komunikatywny język;
dopuszczalne błędy stylistyczne, składniowe, interpunkcyjne, ortograficzna;
Dosta –teczny prawidłowy dobór materiału literackiego;
komentarz (sądy, wnioskowanie, wartościowanie) właściwy, dopuszczalne uproszczenia;
odwoływanie się do tekstów przy formułowaniu sądów;
poprawne ujęcie tematu, logiczny wywód;
dopuszczalne drobne błędy rzeczowe;
dopuszczalna niespójność pewnych fragmentów pracy przy zachowaniu myśli przewodniej;
praca czytelna, estetyka uwidoczniona w akapitach;
styl poprawny, dopuszczalne nieliczne usterki;
dopuszczalne błędy stylistyczne, składniowe, interpunkcyjne, ortograficzne;
Dobry właściwy wybór materiału literackiego;
właściwy komentarz;
samodzielność wnioskowania;
odwoływanie się do tekstów przy formułowaniu sądów;
poprawne ujęcie tematu, logiczny wywód;
poprawność merytoryczna;
przemyślana kompozycja;
spójność logiczna;
właściwe proporcje między poszczególnymi częściami pracy;
umiejętne wplatanie cytatów;
praca czytelna, przejrzysta;
styl poprawny;
sprawność językowa;
właściwa składnia z zastosowaniem poprawnej interpunkcji;
poprawność ortograficzna;
Bardzo dobry pogłębiona interpretacja właściwie wybranych utworów;
samodzielność sądów, dojrzałość argumentacji i spostrzeżeń;
wykazanie się znajomością kontekstów kulturowych i filozoficznych;
trafne ujęcie tematu, logiczny wywód;
przemyślana kompozycja tekstu, wewnętrzna spójność logiczna, przejrzystość;
umiejętne wplatanie cytatów;
estetyka układu zewnętrznego uwidoczniona w akapitach;
pismo czytelne;
styl jasny, swobodny, funkcjonalny, barwny;
wysoka sprawność językowa;
trafne stosowanie terminów;
bogactwo słownictwa;
poprawna urozmaicona składnia;
poprawność gramatyczna, interpunkcyjna, ortograficzna;
Celujący materiał literacki wykraczający poza treści programowe;
celna selekcja materiału, wnikliwa jego interpretacja;
krytycyzm, śmiałość argumentacji, samodzielność myślenia świadcząca o dużej sprawności intelektualnej;
wykazanie się znajomością kontekstów kulturowo-filozoficznych;
erudycja wywodu;
oryginalna kompozycja pracy, funkcjonalnie podporządkowana założeniom zadania;
umiejętne wplatanie cytatów;
estetyka układu zewnętrznego uwidoczniona w akapitach;
pismo czytelne;
styl jasny, swobodny, funkcjonalny, oryginalny, indywidualny, barwny, o walorach literackich bądź eseistycznych;
wysoka sprawność językowa;
bogate słownictwo, świadome i trefne stosowanie terminów;
poprawność gramatyczna;
poprawność składniowa;
świadome posługiwanie się interpunkcją w funkcji ekspresywnej bądź impresywnej;



Zestaw 2 Początek

OcenaSposób realizacji tematuJęzyk i stylKompozycja i estetyka pracy
Mierny poprawna interpretacja utworu, choć niepełna (50%) i mało samodzielna;
ubogie konteksty interpretacji, spłycenie analizy;
operowanie ogólnikami, stereotypowość;
zastępowanie analizy utworu odbiorem czytelniczo-impresyjnym;
dopuszcza się nieścisłości merytoryczne, ale praca nie może zawierać więcej niż 3 błędy rzeczowe;
w zasadzie poprawny styl, niezbyt poprawne słownictwo, czasem nieudolne konstrukcje zdaniowe;
wyraźne odstępstwa od normy, jednak nie zakłócające kompozycji;
błędy kompozycyjne (brak wstępu lub zakończenia);
brak proporcji między poszczególnymi częściami pracy;
dopuszcza się pewną niespójność tekstu;
nieumiejętność stosowania akapitów;
praca musi być czytelna, choć mało estetyczna;
Dosta –teczny poprawne opracowanie tematu, choć mało oryginalne;
uwzględnienie kontekstów interpretacyjnych na poziomie sugestii zawartych w podręczniku;
podjęcie próby określenia dominant kompozycyjnych organizujących tekst;
prawidłowe uchwycenie sensu (-ów) utworu;
odtwórcze sądy wartościujące;
drobne nieścisłości merytoryczne;
w zasadzie poprawny styl, niezbyt bogate słownictwo;
mało zróżnicowana składnia, słownictwo, frazeologia;
schematyczność kompozycji, zakłócenia spójności tekstu;
dopuszczalne pewne dysproporcje między poszczególnymi częściami pracy;
praca czytelna, estetyczna;
Dobry wyraźna, logiczna koncepcja zmierzająca do problemowego ujęcia tematu;
właściwe określenie dominant kompozycyjnych;
poprawne określenie poetyki utworu;
wystarczający zasób materiału argumentacyjnego;
dobór właściwych kontekstów i poprawne ich wykorzystanie;
prawidłowe uchwycenie sensu (-ów) utworu;
brak błędów rzeczowych;
styl poprawny, jasny;
sprawność w posługiwaniu się konstrukcjami składniowymi, związkami frazeologicznymi i cytatami;
wystarczający zasób słownictwa;
poprawność gramatyczna, ortograficzna i interpunkcyjna;
właściwe proporcje między poszczególnymi częściami pracy;
praca estetyczna, przejrzysta;
pismo nie utrudniające zrozumienia treści;
Bardzo dobry indywidualna koncepcja rozwinięcia tematu;
dobór materiału trafny i podporządkowany funkcji argumentacji;
dobór różnorodnych kontekstów pogłębiających interpretację utworu;
formułowanie samodzielnych sądów;
trafne odczytanie sensu (-ów) utworu, wartościowanie;
brak błędów rzeczowych;
trafne określenie poetyki utworu;
styl swobodny, funkcjonalny, świadczący o dużej sprawności językowej;
bogaty zasób leksykologii;
świadome i celowe zróżnicowanie konstrukcji składniowych, słownictwa i frazeologii;
prawidłowe i celowe zastosowanie cytatów;
świadomy zamysł kompozycyjny i konsekwentna jego realizacja;
estetyka układu zewnętrznego w prawidłowo zastosowanych akapitach;
pismo czytelne;
pożądana całość w czystopisie;
Celujący oryginalna koncepcja rozwinięcia tematu;
wykazanie się znajomością konkretów historycznych, filozoficznych i historyczno-literackich;
przywoływanie treści pozaprogramowych;
wnikliwe i dogłębne odczytanie sensu (-ów) utworu, wartościowanie;
krytycyzm, śmiałość argumentacji, samodzielność myślenia, spójność wywodu świadcząca o wysokiej dojrzałości intelektualnej;
styl jasny, swobodny, funkcjonalny;
wysoka sprawność językowa;
bogactwo słownictwa, poprawność terminologii;
poprawność gramatyczna;
bezbłędność składniowa z zastosowaniem poprawnej interpunkcji;
uzasadniona wielość cytatów umiejętnie wykorzystywanych w tekście;
dopuszcza się trzy błędy interpunkcyjne nie wpływające na logikę tekstu;
oryginalna kompozycja pracy;
przejrzysta szata graficzna, czytelne pismo;
pożądana całość w czystopisie;